Zatím, co jste se kochali všemožnými blbůstkami, které jsem prozatím na autě opravil, potají jsem pořídil nový karburátor jakožto první krok k lepším výkonům. Na eBay jsem vydražil Edelbrock 1405 doporučovaný pro střední výkony na motorech o obsahu 305 - 350cui. Jeho průtok činí 600cfm, kde zkratka CFM znamená měrný průtok benzinu v kubických stopách za minutu (zajímavá to jednotka že?). Nebudu provádět nudné fyzikální rozbory, co to znamená, ale prostě 600cfm je tak akorát pro "menší" motory. Například při 700cfm už by se motor dusil.
A cože bude tedy obětováno tomuto novému přírůstku? Skvělý prehistorický Rochester QuadraJet, typ 7028212 DH. Z internetových análů (PDF) se lze dočíst, kam byl tento dinosaurus určen k instalaci. Jednalo se o Camaro první generace s motorizací 327 či 350cui. Pokud by měl někdo zájem o originální plně funkční karburátor pro toto Camaro, nechť upře svůj ctěný zrak směrem k bazaru.
Nyní bude následovat popis instalace, který snad pomůže dalším odvážlivcům vyznat se v tom, co kde odpojit a co kam zapojit.
Zjištění funkce hadiček a deinstalace Quadrajetu
Protože Američané jsou strašní požitkáři a pohodáři není překvapením, že firma Edelbrock dodává ke každému karburátoru DVD dokument, kde vám příjemný pán vypráví milou pohádku, kterak karburátor instalovati. Po opakovaném shlédnutí tohoto návodu jsem se vrhl na přípravné práce. Na následujících obrázcích se pokusím stručně popsat a označit zapojení:
- Začneme hezky popořadě, tedy číslem (3) Jistě jste pochopili, že se jedná o palivový přívod. Nejsem si jist, ale možná má tento karburátor vestavěnou filtraci paliva, nicméně Edelbrock ne a tak se musí použít externí filtr.
- Prostřední obdélníček značený MV je neurčitá hadička, jejíž funkci lze zjistit jen při nastartovaném motoru. Nejprve se musí nastartovat, odpojit hadičku a pak přiložit prst na onen výstup karburátoru. Pokud má motor tendenci vás vsát dovnitř, jedná se o tzv. Manifold Vacuum. Pokud vás motor nenasává nebo jen neznatelně, potom se jedná o Timed Vacuum. Druhá varianta se používá hlavně u vozů s kontrolou emisí. No a protože QuadraJet nasával jak divoch, označil jsem hadičku jako Manifold Vacuum.
- Hadičky (1) a (4) označené PCV slouží pro vyrovnávání tlaků mezi ventilovými víky a okolím. Jedna z nich bude použita jako vstup u nového karburátoru.
- Poslední ale o to důležitější zajímavost (5) je na třetím obrázku. Bez zapojení této hadice bych nejspíš vyjel poprvé a naposled. Poté bych se v lepším případě probral na jednotce intezivní péče. Jedná se totiž o posilovač brzd.
Instalace Edelbrock
Ze schémátku kousek vpravo se dá snadno pochopit, co kam patří. Máme přívod paliva (3), 2x PCV (1), Manifold Vacuum (2) a konečně na titěrném obrázku vpravo nahoře posilovač brzd (5). Oproti QJetu se zde připojuje zezadu. Při instalaci byly zjištěny tyto nedostatky nebo závady - nepřibalená koncovka pro posilovač brzd, krátká hadička pro Manifold Vacuum, krátký šroub pro připevnění filtru (Whitworth) a opotřebované 2 závity ve sběrném potrubí - ty bylo nutné převrtat na krásný metrický průměr, ale žádný strach, o kousek vedle zůstaly ještě rezervní Whitworthovské. MV hadička je dočasně nahrazena silikonovou, ale co nevidět tam přijde pořádný kus gumy. Taktéž už byl pořízen nový šroub pro dočasný filtr. Jak jistě víte z nedávné ankety, dlouho tam nepobude. A teď konečně přijde ta očekávaná hotovka.
A abych nezapomněl, mé poděkování opět patří synovci z druhého kolena za poskytnutou pomocnou ruku a hlavu :-)
English readers, duh finally