Po většinovém repasování brdového systému stále zbývají místa, kam se prozatím upíraly pohledy jen těch nejodvážnějších. Přitom se v zásadě jedná o věci fundamentálního rázu. Mluví se zde o předních brzdových třmenech, které byly doposud poměrně zanedbávány. Před lety proběhla pouze rychlorepase, aby to tak nějak fungovalo, ale bylo potřeba to udělat znovu a z gruntu. Dovolím si tradičně přiložit bohatý obrázkový postup jak na to, v případě že se toho nedejbože někdo snad obává:
- Sundat kolo a odpojit brzdovou hadičku (tu mám také novou heč). Doporučuji výstup z hadičky ucpat nějakým špuntem, aby zbytečně nevytékala brzdová kapalina a nepochodovaly bublinky nahoru do hlavního válce.
- Pokusit se palcovým imbusem (metrický nebude sedět) povolit plovoucí šrouby a odstranit třmen z kotouče. Do kbelíku odlít zbytek kapaliny z třmenu. V mém případě bohužel na zem, protože všechno dělá člověk poprvé.
- Pomocí stlačeného vzduchu se pokusit vytlačit pístek. Pokud je hodně zarezlý, nemusí to jít. Potom je řešením připojit třmen zpátky na brzdovou hadičku a párkrát šlápnout. Pracovní dozor vám včas oznámí, že už to leze.
- Vycvaknout prachovku (horní a větší gumička), potom opatrně odstranit vnitřní gumičku. Osvědčilo se mi ji opatrně napíchnout jehlou a vytáhnout. Je třeba dávat pozor, abyste si nepoškrábali vnitřní pracovní plochu třmenu. V úchytech třmenu se ještě nachází kroužky a malé gumičky, ty kupte taktéž nové. Takto to tedy vypadá všechno rozebrané a venku, zadní brzdič je už obroušený.
- Jak vidno, pístky už měly to nejlepší za sebou + porovnání s novým.
- Brzdiče jsem odvezl do zinkovny včetně dvou plovoucích šroubů jako pokus. Dopadlo to vcelku průměrně, místy se zinek nepřichytil, ale to bylo dáno tím, že nebyly opráškované. Nicméně to jsou jen drobné vady na kráse, důležitější je vylepšená korozní odolnost. Nyní jsou všechny věci pohromadě a mohlo se začít skládat.
- Nejprve pořádně nalubrikovat vnitřek brzdiče a vnitřní gumičku brzdovou kapalinou. Opatrně vložit gumičku do drážky.
- Mírně namazat pístek, přetáhnout vnější sametku (gumičku) přes celý píst dolů a pak vrátit nahoru tak aby se převrátila a těsnící kroužek byl nahoře.
- Pístek ještě domazat a opatrně ho začít vkládat do třmenu. Když se dojde na vnitřní gumičku, bude cítit větší odpor, ale měl by být konstantní po celou dobu. Pomůže si rovnoměrně zatlačovat píst pomocí nějakého nástroje, použít stahovák nebo opatrně zaklepávat kladívkem. Mně vystačil právě ten stahovák.
- Nakonec zacvaknout vnější sametku do drážky v třmenu.
- Všechno postupně složit jak to bylo, nezapomenout mazat třecí plochy nejlépe měděnou pastou. Taky je vhodné jí použít na plovoucí šrouby a jejich uchycení.
- Hotovo.
Zlé jazyky dále tvrdí, že by se měly pokaždé vyměnit měděné podložky, které těsní spoj mezi brzdovou hadičkou a třmenem. Dávám jim sice za pravdu, leč bohužel po ruce jsem žádné neměl. Tak jsem prostě použil původní, jen jsem je otočil na druhou stranu. Opatrně dotáhnout a nikde nic neteče.
Po jarní projížďce jsem ovšem musel bohužel konstatovat, že přínos repase třmenů na brzdný výkon byl veškerý žádný. Znamená to, že problém se schovává jinde. Dalším cílem tedy bude výměna brzdového válce a pořádné odvzdušnění.